Start

Get your dropdown menu: profilki

Slider

poniedziałek, 7 października 2013

Sid Meier’s Civilization: The Board Game – Wisdom and Warfare. Recenzja dodatku.

Tytuł: Sid Meier’s Civilization: The Board Game – Wisdom and Warfare
Wydawca: Fantasy Flight Games
Rok wydania: 2013
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 120-240 minut
Język: angielski (istnieje edycja polska)
Poniższa recenzja przedstawia opis drugiego, długo wyczekiwanego przez fanów, dodatku do gry Sid Meier’s Civilization: The Board Game. Z tego też powodu skupię się tylko na elementach urozmaicających rozgrywkę, które zostały wprowadzone do gry podstawowej, która opisana została już wcześniej w tym miejscu.

Na samym początku nadmienię, że Wisdom and Warfare może być grany zarówno tylko z podstawką, która przeznaczona jest dla 4 graczy, jak również z poprzednim dodatkiem Fame and Fortune, który wprowadza do rozgrywki 5 gracza.
Rozszerzenie Wisdom and Warfare urozmaica wymagającą już rozgrywkę o 6 nowych cywilizacji, a mianowicie: Japończyków, Zulusów, Azteków, Anglików, Mongołów oraz Francuzów
Dodatek ten wprowadza do gry polityki socjalne. Każda nacja musi wybrać jedną politykę, za każde miasto, które posiada. Karty ją reprezentujące są dwustronne i jednocześnie nie mogą być wprowadzone polityki z obu ich stron. Z tego też względu należy rozważyć już na początku rozgrywki, jaką ścieżkę sobie obierzemy. Oczywiście jest możliwość zmiany polityki socjalnej, ale należy wynaleźć biurokrację albo wylosować kartę kultury, która na to pozwala. Do dyspozycji mamy pacyfizm/tradycję militarną, naturalną religię/zorganizowaną religię, racjonalizm/patronat kulturalny oraz urbanizację/ekspansjonizm. Umożliwiają nam one między innymi na początku tury zarobić dodatkowe punkty handlu, wynaleźć dodatkową technologię, otrzymać darmową jednostkę po zbudowaniu armii, czy też poruszać się szybciej o jedno pole, co najbardziej pomaga na początku rozgrywki. Z całą pewnością muszę stwierdzić, iż polityki socjalne są niezmiernie pomocne. Umożliwiają szybszy rozwój i wzmacniają naszą pozycję militarną oraz kulturową.
Jeśli już mowa o walce. Największą zmianą wprowadzoną w tym dodatku są nowe (w rozmiarze 70mmx70mm, ażeby kupić nowe koszulki do kart) karty armii. Teraz oprócz siły każda jednostka posiada liczbę ran, jakie może otrzymać, co jest liczone w trakcie podsumowania walki. Ten, którego jednostki mają więcej życia (uwzględniając bonusy), wygrywa walkę. Tym samym karty technologii leczące rany znajdują większe zastosowanie i niejednokrotnie mogą zmienić ostateczny wynik walki
Oprócz tego twórcy wprowadzili nowy budynek, który można budować na wodzie. Jest nim stocznia. Przynosi ona korzyści w postaci dwóch punktów bonusowych do walki oraz dwóch punktów do budowy. Dzięki zastosowaniu nakładki na planszę z budynkami, stocznia ma swoje miejsce obok przystani.
Każde miasto ma również możliwość budowania programu. W fazie zarządzania miastem kładziemy na wybranym mieście odpowiedni znacznik dodany w tym dodatku. Podczas naszej następnej akcji budowania figurki, jednostki, budynku albo cudu świata znacznik jest usuwany, a miasto otrzymuje podwójną ilość punktów do budowy, które są produkowane w jego obrębie
Oczywiście w tym dodatku nie zabrakło również nowych znaczników chatek i barbarzyńców. Tym razem odkrywając nowe lądy mamy okazję znaleźć państwa-miasta (ang. city-states). Jeśli nasza figurka będzie znajdowała się na jednym z 5 wylosowanym przez nas budynku, to cywilizacja otrzyma bonusy, które z niego będą wynikały.
Dodatkowo do Wisdom and Warfare dołączone są nowe kafelki map, cuda świata oraz kilka technologii. Wśród cudów świata można wybudować Warsztat Leonarda da Vinci, Internet czy też Katedrę w Notre Dame. Załączono również kilka kart zamiennych. Udoskonalono typy rządów, dodając między innymi despotyzmowi punkt do budowy dla każdego miasta. Dołączono również poprawioną technologię Odlewanie Metali (ang.metal casting) oraz Kolej Żelazna (ang. railroad). W Fame and Fortune wprowadzone były karty inwestycji, które w tym dodatku zostały zastąpione ich nowymi wersjami. Zamieniono również kartę wielkiej postaci Leonidasa. Dodano również dwa nowe relikty. Odkrywca Arki Przymierza otrzymuje dwa darmowe postępy w ścieżce kultury. Natomiast Wioska Attyli pozwala natychmiast zbudować zdobywcy za darmo dwie odblokowane jednostki.

Już po kilku rozgrywkach z oboma dodatkami do Sid Meier’s Civilization zauważyliśmy kilka dosyć istotnych nieprzemyślanych przez twórców sytuacji. Po pierwsze faza rozpoczęcia (ang. start of the turn) jest zbyt ogólnie opisana. Grając z rozszerzeniami w tej fazie można: zmienić rząd, założyć miasto, a w związku z tym wprowadzić nową politykę socjalną, zainwestować monetę na kartę inwestycji, jak i zagrać karty kultury oraz wprowadzić efekty wielki postaci, cudów świata, polityk socjalnych. Wydaje mi się, że niczego nie pominęłam. Nigdzie nie jest napisane w jakiej kolejności te czynności należy wykonywać, ani czy po wprowadzeniu nowej polityki socjalnej czy też rządu, ich efekty są od razu wdrażane. Ma to bardzo duże znaczenie, gdyż czasami karty te przynoszą korzyści, które możemy wykorzystać na przykład do zwiększenia punktów handlu, a co za tym idzie wynalezienia technologii, jako bonus na początku tury. Po drugie cywilizacje są niezbalansowane. Widoczne to było już w poprzednim dodatku. Twórcy wyrównali to poprzez wprowadzenie polityk socjalnych, ale nie na tyle, ażeby Hindusi mieli jakiekolwiek szanse zwyciężyć z Grekami, czy Japończykami. Niektóre nacje posiadają zdolności, które dają tylko benefity przez kilka pierwszych tur, a potem muszą same sobie wywalczyć drogę do zwycięstwa, co jest trudne w konfrontacji z cywilizacją posiadającą stałe korzyści. Dla przykładu Zulusi otrzymują profity dopóki na planszy znajdują się chatki i barbarzyńcy. Natomiast Japończycy mają koszt wynajdywania technologii zmniejszony o 3, co zostało dodatkowo naniesione na ich kartę cywilizacji
Podsumowując wprowadzone elementy i zasady z Wisdom and Warfare, stwierdzam, iż oba dodatki dobrze współgrają ze sobą. Rozgrywka jest płynniejsza i szybsza pomimo większej ilości elementów, którymi trzeba zarządzać. Z całą pewnością grając w Cywilizację zawsze będę korzystać z dodatku Wisdom and Warfare, który zapewnia jeszcze bardziej ekscytującą rozgrywkę.
Ocena dodatku: 5.5/6
Pozdrawiam
Sylwia
P.S.
Na koniec krótkie refleksje na temat Fantasy Flight Games. Po wydaniu w 2011 roku dodatku Fame and Fortune ukazała się oficjalna errata wprowadzająca znaczące zmiany do rozgrywki. Część z tych zmian, jak na przykład karta Leonidasa, zostały dołączone do Wisdom and Warfare. Niestety brak konsekwencji tej firmy zadziwia. Pomoce dla graczy nie uwzględniają również tego dodatku, a w szczególności kolejnej akcji w fazie zarządzania miastem.
W erracie prowadzono zmianę w działaniu reliktów oraz ich wizerunek na mapie. Nie uwzględniono jednakże tego w opisywanym przeze mnie dodatku. Dodatkowo nie zaznaczono tego nawet w instrukcji. Można by dywagować z czego ten fakt wynika, ale i tak dojść można do jednego wniosku. Firma chce wymusić na odbiorcach kupienie następnych dodatków, które oczywiście będą zastępować poszczególne karty czy kafelki. Należy więc być cierpliwym i czekać na olśniewające pomysły FFG.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz